Prantsusmaa Chamonix-Mont Blanc

Oktoobris häälestasime mõtted talvereisi lainele. Plaanisime lennata Barcelonasse, olla seal  2 päeva, minna Nou Campile vutti vaatama ja siis sõita nädalaks Andorrasse laudama. Sellise kompoti komplekteerimine ei tahtnud kuidagi sujuda. Anderoga istusime kõrvuti arvutites, mõlemad üritasime bronnida Air Balticu lende. Sisestades samad soovid, pakkus leht meile erinevaid aegu ja piletihindu. Kord ei näidanud ühel teisele pakutavat lendu, uuesti sisestades tulid erinevad summad jne. Meenus jutt, et lennufirmad jälgivad arvutisse paigaldatud küpsise kaudu inimese soove ja pakuvad siis vastavalt sellele hindasid. Pärast meie ponnistusi proovis Valeri, aga temalgi ei õnnestunud. Lennupiletite ja majutuse hinnad kerkisid nagu pärmitaigen. Ühel hetkel otsustasime lõpetada “peaga vastu seina jooksmise”. Kriipsutasime Andorra plaani läbi ja valisime uueks kohaks Prantsusmaal Mont Blanc-i jalamil asuva Chamonix-i.

Külakostiks Lauri sepistatud rauda.

Tühjade kätega me ei lähe. Majutusele külakostiks sepistas Lauri rauda. Bonjour-Tere!

Raplast startisime 24 jaanuar, kell 09.40. Reis algas meeliülendavalt. Taaskohtumine ja meis idanenud reisiootus oli lõpuks ometi teoks saamas. Peale põie poolt peale sunnitud peatusi jõuame Läti/Leedu piirile kl14.45 (5h sõitu), Leedu/Poola piirile kl18.30 ( 9h sõitu) Kellad keeravad end nüüd 1h tagasi, Kesk-Euroopa aega. Mööda maanteed nr E67 jõuame 13h peale starti Varssavisse. Poolas oli -16 kraadi külma. Renditud Renault Traffic ei taha kuidagi soojaks minna. Ohh hoidku, üks sõidab meile tsikliga vastu. Varssavist Berliini poole viiv mitmerealine kiirtee nr E30 on tasuline. Seal on juba mõnus hoog üles lasta. Tuleb vaid peatada 5-6 korda kiirtee maksu maksmiseks. Kokku läheb 17 eurot. Poola zlotte ei pea ekstra selleks vahetama, maksta saab ka eurodes. Eurodes makstes tagastavad nad Poola zlotte, selle puru vältimiseks tasusime krediitkaardiga. Kiirteel trehvame mitu korda Eesti numbrimärgiga masinaid. Ka neil on peal katuseboksid ja ilmselt on nemadki teel Alpide poole. See on justkui igaaastane loomaderänne, kus isendid suunduvad oma janu või siis kirge kustutama.

Enne Saksa piiri tangime tanklas küttepaagi soodsamat mootorijooki täis.

Enne Saksa piiri tangime küttepaagi soodsamat mootorijooki täis.

Kl 03.45 (19h sõitu) veereme üle Poola /Saksa piiri. Ikka ja jälle hämmastab, kui sujuv on, eriti Saksa kiirteedel, kulgemine. See meenutab poisikesena kevadistes sulaveeojades tikkude ujutamist. Kiirema ja aeglasema vooluga kohad.  Ei mingit mökutamist, kui ladusad on teineteisest möödumised. Üksteise kavatsusi juba mõttelt ära tabades ning teineteist respekteerides toimib kõik ideaalselt. Jõmlusele ei ole siin maad. Šveitsi piiril tuleb tasuda 40 eurot maksev teemaks. Peagi paistavad esimesed mäed.

Mägede poole

Lac Léman, kutsutakse ka Genfi järveks. Üks suurimaid järvi Lääne- Euroopas

Juba tõuseme mööda mäenõlva kõrgele ja siis laskume alla, et jälle tõusta 1252m kõrgusele merepinnast. Kl 17.05 (31hsõitu) oleme kohal.

Traditsiooniliselt kingime majutusele Lauri sepistatud sepise. Neil on selle üle hea meel ja see leiab omale koha kamina peal. Bonjoure, -prantsuse keeles tere.

Mägihotellid näevad mõnusad välja

Lihaste lõdvestuseks

Väga tipp-topp majutus ei pruugi üldse kallis olla. Võtmed soodsaks hinnaks -on pikalt ette broneerimine või võtta majutus madalhooajal. Nädal majutust maksis meile 126 € inimene, see teeb 18 €  ööpäev. Veebruarist märtsi lõpuni maksab see kaks korda rohkem, sest siis on tipphooaeg.

Asukoha plussiks asub lähim mäetõstuk ~500m, suusabussipeatus kohe maja ees.

Asukoha plussiks asub lähim mäetõstuk ~500m ning suusabussipeatus kohe maja ees.

Esimesel päeval jõudsime hilja mäele. Ilm oli sompus ja rajad mogulis. Kui tavaliselt otsib silm kohta, kus raja pealt kõrvale põigata, siis nüüd oleks soovinud sõita mõnd siledat rada.

Lauri off

Päeva moment oli, kui  laskusime kahe kalju vahelisse kuristikus. Seal oli paks puuderlumi ja äkitselt kostis seljatagant mühin. Esimene mõte oli, et kas nüüd tuleb ülevalt lumemass kaela, aga meist mõõdus  hoopis kaks varjuga tüüpi, kes oma suuskadega puulatvadele, kord vasemale siis paremale mükse jagasid. Edasi laskudes jõudsime metsa, kus paistsid puude all käbid olevat. Lauri lasi hooga nendest üle ja siis selgus, et käbide asemel olid graniiditükid. Lisaks kaotas ta sinna kuristikku oma telefoni ära. Õhtul soovisime leida rada, millel külla laskuda. Lõpuks selgus, et päris alla laskuda ei saagi, vaid tuleb tõstukiga seda teha. Et päev ikka igati korda läinud oleks, siis sõitsime suusabussiga oma külast valele poole, lõpppeatusse välja!
Teise päeva hommikuks oli ligi 20cm värsket lund maha sadanud. Juba hotellis kuulsime, kuidas mägedes mütakad käisid. Võttis aega kuni “jahimehed” ohtlikest kohtadest laviiniohte kõrvaldasid. Liftijärjekord venis pikaks. Kui lõpuks rahvast üles vinnama hakati, siis esimeste näod ikka korralikult peeretasid peas. Me ei olnud küll esimesed näljaste seas, aga puudrisse saime ilusaid jälgi joonistada küll. Mina tegin pärast paari  kooslaskumist “independence day” ja olin mõnusalt omaette.

Mu Signal OG

Kolmas päev Ilus, selge taevaga päiksepaisteline päev, mille vundamendiks värske lumi. Puuderdamine, see see lumelaudamise kõige magusam osa.

Renka

Siim tolmutab

jkj

Lauri ja Valeri

Tegime kaks metsalaskumist. Alguses oli kõik ülimalt kaif, paks lumi harva kasvavate puude vahel. Siis aga sattusime tõstukite alla, kus andis mütata. Lõpuks tuli lauad alt ära võtta ja alla turnida. Sattusime kaunisse külla, kus olid alpihõngulised vanad palkmajad. Ühes oli mäebaar ja tegime seal kosutavad õlled. Õhtul mängisime maailma mälumängu. Väga tip top päev oli.

Neljas päev.

Hommikul olid kered päris kanged, seepärast võtsime rahulikumalt. Lõpetasime mäel kl15.00 ja läksime Chamonix külaga tutvuma. Toiduainete hinnad polegi siin väga palju kallimad Eesti omadest, hobivarustuse ja muu nänni hinnad aga totaalselt vastu lage.

Kõik kamraad koos

Viies päev. Täna on meie kõige suuremal ja nooremal kamraadil, Anderol sünnipäev. Hommikul laulsime ta ilusti üles ja kinkisime talle tõelised vanakooli suusad Päeval tegime kolm laskumist ja iga laskumise järel õlleringid.

Kõige suurem ja noorem. Meie ainuke suusakunn Andero

Rääkisime juttu ja oli mõnus meeste osadus. Õhtusöögi tegi Valeri ja see oli täielik garneering. Siis oli meil kunstiring. Joonistasime vesivärvidega oma kallikestele pildid. Võtame need mäele kaasa. See on ju ikkagi suur asi, et me naised meid aastast aastasse hobiga tegeleda lasevad. Selline väike tänulikkusenoot, teie mehade poolt.

Mina tänan

Kuues päev. All Chamonix külas  -4¤, üleval -16¤. Aiguille Du Midi, 3842m merepinnast, kõrgeim koht kus me käinud oleme. Kohe kõrval kõrgub Euroopa kõrgeim Mont Blanc-i tipp, mis ulatub 1km veelgi kõrgemale.

Vaade Aguille du Midilt

Vaade Aiguille Du Midi

Aguielle du Midi

22 km pikkune off piste laskumine oli omaette reis reisis. Selle laskumise jooksul muutus ilm ja sõiduolud.  Vallée Blanche, see on emotsioonide ameerika mägi. See oli pea ees, tundmatusse minek. Selget rada kui sellist seal ei ole. See on võrdum elust: mine kuhu tahad, aga igal sammul peab arvestama ohtudega ning siis tuleb osa saada tagajärgedest. Seal on võimalik sõita mõnda lõhesse või sattuda lauaga liiga laugesse kohta ja siis seal seisma jäädes, oleks leidnud end suures jamas. Sellises kohas jala edasi minna on väga halb. Korra, kui laua alt võtsin ja jalgele püüdsin tõusta, vajus jalg puusani lumme. Ilma räätsadeta käimine on võimatu.  Laual pidi hoogu hoidma, et end kusagil mitte “kinni sõita”.  Seisma jäädamist ei tohtinud lubada. Vallée Blanche off piste laskumine algab mööda harja kõndimisega. See lõik on varustatud turvaköitega. Suusad või lauad kinnitatakse selga, ümber puusa ja jalgade pannakse turvarakmed, mille küljes on karabiinid. Nagu seiklusradadel peab üks karabiinidest koguaeg kinnitatud olema või ühendatakse grupi liikmed üksteisega. Lisaks kasutavad mõned jalanõude ümber küünistega “kasse”. Meil olid jalas libeda tallaga lumelauasaapad, ilma rakmeteta minnes hoidsime kramplikult ühe käega lauast ja teisega turvanöörist. See osa oli kõige hirmsam. Lauaga laskuma hakates hirm lahkus ja pea hakkas tööle nagu koorelahutaja. Pidi lihtsalt pilguga kompima eesolevat ja siis kiiresti oma ajus võtma vastu otsuse, kust kuidas minna. Need 3,5 tundi elust sisaldasid rohkem emotsioone kui mõni aasta kokku. Samas oli aega mõelda, mõelda sügavalt ja elumuutvalt. Kuigi emotsioonide seier käis punases, ei lasknud oma tunnetel end juhtida. Kainet mõistust kaotamata tegutsesin oma südame järgi.
Selle tõttu ma sain maitsta vabadust.

Valee Blance algus

Puudrit on nii, et tapab aga laialt lasta oleks liig.
Puudrit on nii, et tapab, aga laialt lasta oleks liig.

Nähtavus oli nii halb, et tõstsin prillid silmadelt ära otsaette. Hoidsin selle grupi järele. Nähtavus oli nii halb, et tõstsin prillid silmadelt ära otsaette. Hoidsin selle grupi järele.

Puudermaastikul haigutav lõhe.
Puudermaastikul haigutav lõhe. Kui sügav see on? Õnneks ma ei tea seda vastust.

Kiid kelle grupi järgi sõitsin kutsus enda juurde. Ütles, et 50€ ja viib üle. Liiga kallis minu jaoks. Istusin siis maha ja ootasin kunas nad kaugenevad.
Giid, kelle grupi järgi sõitsin kutsus enda juurde. Ütles, et  maksaks talle 50€ ja viib üle. Liiga kallis minu jaoks. Istusin siis maha ja ootasin kunas nad kaugenevad. Siis tuli üks pere giidiga. Nemad olid leplikumad, aga nende tempo oli nii aeglane.

Ilm läks selgemaks. Nii vasakul kui paremal pool oli liustik. Ilm läks selgemaks. Nii vasakul kui paremal pool oli liustik.

Jääjõgi

Liustik

Selfie

Selfie liustikute alleel

Koht kus mitu liustikku kokku saavad

Kuhi jääd. Sinna laskudes pidi väga hoolikas olema. Tükk aega tuli kas ainult varvastel või siis kandadel sõita.  Vääratust ei saa seal lubada.

Kuhi jääd

Tuleb hoolikalt manööverdada, muidu peab labürindis väljapääsu otsima, halvimal juhul saab lihtsalt surma.

Tuleb hoolikalt manööverdada, muidu peab labürindis väljapääsu otsima. Halvimal juhul saab lihtsalt surma.

Veel veidi looduse kunsti

Ees ootab chill platoo moodi asjal. Kallet parasjagu niipalju, et lauaga seisma ei jäänd. Klapid peas sai seal muusika saatel mõnusalt ümber oma telje keerutada ja vaateid nautida.

Ees ootab chill platoo moodi asi. Kallet parasjagu niipalju, et lauaga seisma ei jäänd. Klappides mängis Ultima Thule lugu Kassitapp. Nimi õige vinge, ise väike väeti väät. Haigesse hinge, imbub vaikset hella häält. Eks kõiksuse võikust igaüks põe omajao, või iga mugul aina leiab oma õige vao…

Pärast rahulikumat lõiku peab jälle seiklustesse sukelduma

Pärast rahulikumat lõiku tuleb jälle seiklustesse sukelduda

Tagasivaade tuldud lõigule

Lõpus tuli laud alt ära võtta ja mäkke ronida.  Sellisel kõrgusel on õhus hapnikusisaldus madal ja hingeldamine on kerge tulema. Tuleb rahulikult alustada, hingamine paika saada ja samm sammu haaval üles ronida. Lõpuks jõuab ühe mägikohviku juurde. Kosutav õlu ja mööda metsarada alla laskumine. Kokku kestis see suts alla 4 tunni. Kere oli väsinud, aga adrenaliin müttas soontes nagu ei iial varem.

Kokkuvõtval Chamonix-i kohta: Off Piste paradiis. Peab vaid ilmaga vedama.IMG_3379

Rohkem pilte: http://pilt.delfi.ee/album/295515/

Sõidetud kilometraas 5340km

Eelarve:

Mäepiletid 272 €

Majutus 127 €

Bussirent, küte ja teemaksud 220 €

+Söök ja jook

Rubriigid: Reisid. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.