Prantsusmaa La Plagne

Eelmine aasta Itaaliast tulles käisime välja veksli: Järgmine aasta Prantsusmaa!Prantsusmaa La Plagne

Natuke asja kohta uurides jäi sõelale 2 talvekeskust: Chamonix ja La Plagne. Viimase kasuks otsustasime suures osas sellepärast, et 18-21 Märts toimub seal suusa freestyle maailma karika finaal. Nii, et saab seda ka kaeda.Prantsusmaa La Plagne

Keskuse weebileht: http://www.la-plagne.com/en/
 Keskus jääb piirkonda, mida kutsutakse: Paradiski. Radu on üle 400km, aga eks me hullame väljaspool radu ka. Kõrgem mäe tipp 3417m. Piirkonnas on kaks liustikku ja lumelaua parki. Haruldane tõstuk, mis on kahekordne, ning viib korraga üles 200inimest. Keskuses on võimalik harrastada mitmesuguseid sportlike ja vabaaja tegevusi. Näiteks on olemas kunstlikult tehtud 22m kõrgune jääronimis torn ja samas asub 1992a Albertville olümpiamängude bobirada. Kolme erineva bobi sarnase riistapuuga saab seal ka sõita. Kaasaarvatud päris bobiga, millega sõites toimib tsentrifugaaljõud tugevuselt 3,5 G-d.

Majutuse kohta uurides selgus, et Prantsusmaal puuduvad sellised eramaja tüüpi aparmendid, nagu Austria ja Itaalia alpikülades.On ainult suuremad hotellid. Lõpuks otsustasime La Plagne/Aime2000 külas asuva hotell “Les Hauts Bois” kasuks. Seekord on bassein, saun, trenasöörid ja kõik muud mõnnad lood olemas. “Ski in, ski out” …tähendab, et kohe hotelli ukse ees saab kohe lauad alla panna ja pärast sõita hotelli ukseni. Nii ei pea bussiga kusagile sõitma, igaüks saab ise oma aega orgunnida kuidas tahab.

Pärast reisi: Hotellis oli interneti võimalus olemas (piiramatu aeg maksis 29euri) aga me otsustasime, et lülitame end täielikult välja ja puhkame täiega. Nüüd siis kõigest lähemalt

Reede 12 Märts

14.30 saime Lauri sepikojas kokku ja valmistasime hotellile kingiks suveniiri: vanakooli lumelaua. Peale tagusime kirja EESTI – LA PLAGNE 2800km. Planeerisime alustada sõitu hommikul aga äkitselt otsustasime, et paneme juba täna õhtul minema.

veskisepad.ee

Lauri suveniiri sepistamas

Kolmandat aastat järjest võtame ette sõita 5–6 tuhat kilomeetrit, lepime 3 ööpäeva kägaras bussis olemisega, et nädal aega laskuda alpi nõlvadelt. Sõitu alustasime õhtul kella 9 ajal. Põikasime peale Märjamaad, Enge bensukasse, et kütust tankida ja bussist välja tulles reetis piduri kärsahais, et tagumise ratta pidur oli peale jäänud. Kruttisime ratta alt ära ja väänates togides saime klotsi liikuma. Kusagil Poolas hakkasime ühest Eesti numbrimärgiga rekkast mööda sõitma. Lauri näitas rekkamehele aknast Saku originaali purki ja nagu mööda saime, jooksis lugupeetud politseiametnik sauaga vehkides teele. 200 zlotti trahvi, kuna olime möödasõidu teinud ületades pidevat joont.

Praegu on kell saamas 4 öösel, oleme sõitnud 2200km. Kulgeme Saksamaa autobhanil. Andero sõidab, tee on hea ja buss liigub sujuvalt. Enamus meist magab, või püüab seda teha. Raadio mängib mingist kohalikust raadiost vaikselt muusikat. Mulle meeldib see sound siin Vitos. Hommikul kella 10-ks plaanime jõuda Genfi, et minna automessile. Kuulu järgi olevat see aasta toimuvatest maailma suurim.

Esimesed kilomeetrid meetrid Sveitsist jätsid sellest riigist hea mulje. Head teed, hooldatud põllumaad ja mega kaunid vaated alpide mäestikule. Kulgesime kiirteel, ühel pool päike tõusis, teisel pool paistsid oranzi taeva taustal alpide kontuurid. Kuju järgi tundus, nagu üks neist oleks olnud kuulus Matterhorn. Vaade oli nagu postkaardil. GPS-i juhatusel jõudsime ilusti Genfi lennuvälja kõrvale, kus oli suur parkla. Parkisime bussi ja parkla väravast ostsime auto messi piletid, mis maksid 10 eurot. Eesti rahas siis 160 krooni. Võrdluseks meie Eesti Motorexi pilet maksis viimati 170 eeki. Ainult, et mastaapsuselt saab Motorexi võrrelda Genfi näituse tagahooviga. Esindatud oli Le Mansi24h sõidu autodest, lõpetades käsitsi valmistatud ainueksemplarideni.DSC_0436DSC_0208DSC_0439DSC_0145DSC_0620

Rohkem pilte automessilt: http://pilt.delfi.ee/album/117376/?view=blog

Prantsusmaa alpidesse jõudes tegime all mägede vahel Annecy järve ääres peatuse. Järv saavat oma vee alpides sulava lume ja liustikute käest. Määtsik värk!!! Õhk oli 17 kraadi soe.Annecy järve ääres

La Plagnesse hotelli jõudsime õhtul kella 5 ajal. Meie küla Aime La Plagne asub 2km kõrgusel, siin on lumi maas ja temperatuur miinusesLa Plagne

Kinkisime hotelli registratuurile sepistatud lumelaua ja saime tänuks 3 magamistoaga aparmendi asemel 4 toaga. Enne siia tulekut natuke kartsin, et hotelli kodulehel olevad pildid on kohale meelitamiseks üles pussitud, aga see näeb siin kohapeal olles ka hea väljaPrantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La Plagne

15 Märts Esimene mäepäev Ilm oli mega ilus. Sinine taevas ja päikse sära. Kohe jäi silma, et siin Prantsuse alpides on palju rohkem väljaspool rada sõitmise võimalusi, kui Austrias ja Itaalias. Rajad on ka laiemad. Rahvast laskumas suht vähe.Ilmselt majanduslanguse mõju.Paistab et meil on ilmaga vedanud, aga ei kujuta ette kuidas oleks kõva tuulega teha 7-10 minutised üles sõidud. Kuna siinsetel tõstukitel puudub klaaskuppel, mida tuule korral ette saaks tõmmata.Prantsusmaa La Plagne

Pärast mäe elamusi mõnnasime hotelli basseinis, käisime erinevates saunades. Ühes saunas oli leiliveeks hägune vesi, mis nägi välja nagu pullipauk. Kui seda kerisele viskasid, siis lõi saunaruumi sellist aroomi täis, et ei saanud silmigi lahti hoida. Samas pärast päeva lumel, tõmbas see lõõrid ilusti lahti. Aurusaunades oli eukalüpti aroom. Tundus, et erinevates ruumides, eri kangusega.Prantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La Plagne

16 Märts Teine mäepäev

Ei ühtki pilve, päike säras täiega. Õhtuks olid näod korralikult punased. Võtsime laskumistel suuna keskuse teise otsa, külla nimega Les Arc. Käisime ära sealsel kõrgemas punktis, Aiguille Rougel (3226 meetrit merepinnast). Vaade oli sealt päris võimas. Paistsid paljud kõrged mäetipud. Üks neist oli Mount Blanc, aga milline see jäigi meil arusaamatuks. Kusagil seal oli ka Albertville olümpia sööstlaskumisrada, kus eestlane Aare Tammegi võistles. Saavutas tippkiiruseks 201,455 km/h,aga seda rada me ei trehvanud seal nägema. Tagasi sõites kiirustasime, et jõuda enne tõstukite sulgemist oma külla, millest olime väga kaugel. Tegime pikad laskumised. Praegu on Märtsi teine pool, aga rajad säilivad siin isegi õhtuks palju paremad, kui meie Austrias ja Itaalias olles. Õhtul jälle saunad, bassein jne.Prantsusmaa La Plagne

17 Märts Kolmas mäepäevPrantsusmaa La Plagne

Ultra päiksepaisteline päev

Sõitsime mitu korda kahel erineval krossirajal ja siis veetsime mõne mõned tunnid pargis. Oli nii soe, et sõitsime seljas ainult T särgid, Tõnis pani vapse palja ülakehaga.DSC_0738..DSC_0725DSC_0692DSC_0755Prantsusmaa La Plagne

Pärast läksime jala ühe mäe otsa ja joonistasime laskumisel esimesed jäljed puutumatule lumelePrantsusmaa La Plagne

Nüüd õhtul on enamusel tagumik, kael või miski muu koht küll kukkumistest valus, aga see oli meil eriti lõbus päev. Õhtul bassein, saunad, nagu ikka mõnus olemine.

18 Märts Neljas mäepäev

Tõustes olid enamusel kondid luud kanged. Tegime Lauri eestvedamisel hommikuvõimlemise, nagu korralikus laagris. Vaatan praegu aknast välja ja sealt paistavad ere valge lumega kaetud alpid, sinine taevas ja päike. See loob meie päeva! Ennelõunat tegime mõned laskumised kõik koos kõrval külas Campangis ja siis läksime Tõnisega Paradiski piirkonna kõrgema mäe peale (Bellécote 3417m). Üks tõstukiliin oli vist küll aastast 1970. Väljast poolt olid kabiinid grafitit täis tehtud ja retro välimusega kondlid nägid välja nagu mingis arvutimängus) Sõitsime tõstukitega nii kõrgele kui sai ja sealt ronisime jala edasi mäe otsa. Tõnis jõudis üles ja hüüdis: ohh oooo, …sest teiselt poolt langes see mägi pea püstloodis alla ja mäeharjal oli istumiseks ruumi meeter-poolteist. Vahtisime tükk aega panoraamvaadet alpidele,tegime pilte, rääkisime jalkast, naistest ja tissidest.Elust nagu mehed ikka, ning helistasime oma lähedastelePrantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La PlagneLa Plagne

Eile jõõudis minuni uudis, et me kass Timmu oli auto alla jäänud. Tõin sealt kass Timmule hauaplaadiks kivi.DSC_0888

Laskuma hakates kepsud tudisesid all, sest lumi oli seal päiksega väga kõva kooriku peale võtnud ja langus oli väga järsk. Esimesed 20m laskusime laudadega “sahka“. Üsna karm laskumine oli. Andero käis samal ajal langevarjutaolise asjaga alpide kohal lendamas. Just jutustas vaimustusega oma elamusest. Ja mis veel selgus täna, oli see et: alpide kõrgem mägi MOUNT BLANC (4810 m)paistab meie rõdult. Iga hommik olime seda mäge vaadanud päikse tõusul. Ei noh, meile tundus see lihtsalt üks suuremat sorti mägi. Andero on mägironimisega tegeldes selle mäe vallutanud. Seda on huvitav mõelda.

Sellised vaateid meid siis hommikuti rõdult äratavad:

Alpide kõrgeim

Ja Mount Blanc-i kõrval paistab veel üks ilus terava tipuga mägiDSC_0748

Pärast sööki käisime vaatamas freestyle maailma karika finaali mogulitel laskumisesmoguls world cup finalMoguls world cup final

Lõpus oli üsna kõva ilutulestik ja siis tulime lõbusas tujus hotelli tagasiPrantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La Plagne

Kurb asi oli täna Sarri hüppeliigese väljaväänamine ja kahtlane kas ta homme veel sõita saab

19 Märts Viies mäepäev

Päike paistab, aga tiba pilvi on ka. Üks pilv on Sarri hüppeliiges. Tema sõidud on selleks korraks sõidetud.Prantsusmaa La Plagne

Viimast mäepäeva võtsime rahulikumalt. Käisime seal, kus Andero eelmine päev langvarjuga sõitu alustas ja nautisime vapustavaid vaateid alpidelePrantsusmaa La Plagne

Pärast saun ja söök ja siis läksime Bellacote külla rennisõitu vaatama. Selle võistluse ja kogu hooaja võitis siit La Plagne kohalik poiss Kevin Rolland. Tagasi oma külla sõites kogu bussitäis laulis: Kevin is the champion, Kevin is the champion. Isegi bussijuht läks nii hasarti, et tõusis kurvis rooli taga püsti ja siis viskas vett rahvalePrantsusmaa La Plagne

Freeski Half Pipe World Cup Final

1Kevin Rolland FRA 2David Wise USA 3Nils Lauper SUIPrantsusmaa La Plagne

1Anais Garadeux FRA 2Virginie Faivre SUI 3Rosalind Groenewould USAPrantsusmaa La Plagne

Kakao jagaja nägi välja, nagu suure tähega kirjutatud PRANTSLANEPrantsusmaa La Plagne

20 Märts viimane päev La Plagnes

Pilvitu taevas, päike lõõskab. Alustuseks tegime väikse ujumise. Nüüd siis teame, et see mägi mis basseinis ja dušši all olles aknast paistab on Mount Blanc. Sellised teadmised teevad asja huvitavaks 😀

Kolasime poodides otsisime kodustele kingitusi. Sarri käis jala pärast arsti juures. Tehti pilt ja selgus, et luu on puruks. Jalg pandi kipsiPrantsusmaa La Plagne

Pärast lõunat käisime bobiga sõitmas. Rada oli 1500m pikk ja seal samas sõideti ka 1992a Albertville olümpiamängude bobi ja kelgusõidud.Prantsusmaa La Plagne

Prantsusmaa La Plagne

Päris hullult väänas neid kurve. Igal juhul elamus mis läbielamist väärt. Õhtul nautisime veel sauna mõnusid ja siis läksime restorani ja tellisime lõpusöögid ja mõned kosutavad õlled. Lauri, Sarri, ja Tõnisega tellisime pardipraed, Andero ja Valerka valisid erilised road. Part oli muidu hea, aga sousti sõbrana natuke pettusin. Sousti oleks võinud ikka rohkem olla. Andero pakkus oma praadi ka maitsta. Tunnistan: see oli tal kadestamisväärt õige valik!

Laupäeva hommikul tõustes koristasime toad ja sõime enne ära minekut. Alpidest väljasõit kulges teokäigul, sest teedel oli totaalne ummik.Sõites nägime mäge, mis nägi välja nagu inimesenägu ja sõime pikka saiaPrantsusmaa La PlagnePrantsusmaa La Plagne

Tagasisõit kestis 37h ja 20minutit. Sõitsime rahulikult,käisime 1,5h Genfi linnapeal ja tegime söögipeatusi.

Paljud tuttavad ütlevad,et küll teolete ikka rikkad. Jah jah rikkad elamuste poolest, materiaalsel tasandil ikka kesklassi inimesed. Me lihtsalt oleme võtnud eesmärgi, elanud selle nimel, kogunud ressurssi ja teinud siis selle ära. Reisibüroo kaudu reisides on kõik ette/taha ära tehtud, …pole paha,aga palju põnevam on luua oma reisi ise.Omapoolse panuse andmine tagab fantastilised elamused.

Inimloomus nagunii küsib, et palju see ja see asi maksis. Ütleme kohe, et elamused pole mõõdetavad kaduva rahaga, aga siinneedsummadsiis on:Majutus 199euri, Hiljem tuli igal üheltasuda lisaks mingi tourist tax 9euri, 5-e päeva mäepiletid 219eurot, Bussiküte~2500eeki nägu, Anderolangevarju lend130euri, Genfi autonäituse pilet 10euri, kõrgemal mäepeal maksis praad 12.50 ja õlu 5.50euri, madalamalasuvas kohvikus saab odavamalt. Bobisõit 33euri inimene. Sarri kips 150euriarstiteenus +kargud ja rohud 90euri. Need kulutused katab hiljem reisikindlustus. Täpselt pole kokku löönd, aga ilmselt jääb kogulugu 13000 eeku juurde.

Abiks majutse otsingutel Prantsuse alpidesse: http://www.ski-france.com

Rubriigid: Reisid. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.